Léta páně 1482. Pyrenejský poloostrov byl po několik posledních století složitým bojištěm křížících se zájmů, královských ambicí a šlechtických intrik. Muslimská moc, kdysi nesporná pod prapory cordóbského chalífátu, chřadne v poslední maurské pevnosti v Al-Andalusu, v podivuhodném městě Granadě.
Díky lstivé diplomacii a vyjednávání se shromažďují velké armády, které chtějí vytlačit k moři poslední muslimskou přítomnost v západní Evropě. Papež vyhlašuje poslední křížovou výpravu a vojenské řády se připojují ke smíšené armádě Kastilie a Aragonie spolu s žoldnéři z celé Evropy. Nasridské království se snaží shromáždit své muže a posádky, vysílá posly do severní Afriky pro vojenskou podporu a posiluje četné hrady a strážní věže po celém svém území.
Svou roli však sehraje i podvod a zrada (Ferdinand II. se stane hlavní inspirací pro Machiavelliho "Knížete"). Boabdil se spikne, aby dosáhl trůnu ve městě granátových jablek, zatímco jeho strýc el Zagal je známý svými údernými přepady a partyzánskou válkou. Podaří se katolickým monarchům upevnit svůj sen o sjednocené iberské říši a pokračovat směrem k celosvětové nadvládě? Přijme Nasridské království výzvu a bude bojovat v zarputilém odporu, dokud nezlomí vůli svých nepřátel pokračovat v boji?
Granada je hra pro dva hráče, ve které se během necelých 4 hodin rozhodne o výsledku této rozhodující historické epizody. Jednotky jsou reprezentovány bloky znázorňujícími jejich sílu, ale také jejich původ: Za katolického hráče hrají Kastilci, Aragonesové, Leonesové a žoldnéři, za muslimského hráče různé klany jako Banu Sarray, Zegríové, Banu Bannigas a vlastní Nasridové.
Mapa je bodová a pokrývá starověké Nasridské království na jihovýchodě Pyrenejského poloostrova (dnešní Španělsko). Granada, hlavní město, je klenotem království: hra končí, pokud padne do rukou katolického hráče.
Každé roční období obdrží hráči předem určený počet karet, které mohou použít k přesunu svých armád a flotil nebo k shromáždění nových jednotek. Když dojde k bitvě, každý pluk je povolán zahráním jedné karty své národnosti, takže jak řekl Tamerlan: "Je lepší být přítomen se 100 vojáky než nepřítomen s 1000." Jinými slovy, ujistěte se, že máte správné karty, abyste mohli poslat své vojáky do bitvy.
Jelikož se jedná o téměř renesanční válku, budou přítomny i různé zbraně. Společný útok jezdectva a střelba z kuší může být velmi nebezpečný, naopak dělostřelectvo bude mít významnou hodnotu při obklíčení. Vaše flotily budou bojovat o kontrolu nad mořem, což umožní přepravu severoafrických posil, přesuny katolického loďstva nebo blokování obléhaných přístavů.
Vyvážená a historicky přesná hra je snadná na naučení, ale obtížná na zvládnutí. Katolický hráč se bude muset rozhodnout, jakou invazní trasu zvolí a zda vytvoří masivní armádu, čímž ponechá muslimskému hráči čas na posílení svých pevností, nebo se vydá na rychlé tažení, kde se ztráty budou těžko nahrazovat. Nasridský hráč si naopak bude užívat centrální pozice, ale bude muset být obezřetný vůči vnitřním problémům, které mohou nastat - Boabdilova vzpoura je téměř nevyhnutelným nebezpečím, kterému je třeba čelit a potlačit ho.