2 Minutes to Midnight je svěží design, který zkoumá studenou válku v pětiletých tazích, počínaje rokem 1946 a konče rokem 1990. Celé období tak zvládne za devět tahů.
Rozsah a hloubka hry je nesrovnatelná s žádnou jinou hrou na trhu pro toto historické období - jedná se o detailní simulaci studené války zahrnující vojenství, ekonomiku, politiku a obchod, to vše v hratelném balení, které skrývá složitost a umožňuje soustředit se na strategii. Jeden scénář trvá od 1-3 hodinové partie až 6-7 hodin pro celou kampaň.
Hra je vysoce asymetrická - USA se musí starat o prezidentské volby a státní dluh, zatímco Sověti se musí snažit dosáhnout svého pětiletého plánu a orientovat se ve svobodě (nebo její absenci) v samotném Sovětském svazu, přičemž hrozí, že se celý komunistický systém zhroutí, pokud provedete reformy příliš rychle.
Hra také obsahuje balíček událostí, které se po vytažení mohou spustit - nebo také nemusí - některé z těch, které se nespustí, se vrátí do balíčku na další tah a některé zmizí navždy. To znamená, že si nejste zcela jisti, co se v každé hře stane, protože pevně daných událostí je velmi málo. Smyslem událostí je přidat třecí plochy - nikdy nic nemáte zcela pod kontrolou a budete muset reagovat na měnící se události.
Technologie jsou reprezentovány technologickým stromem zahrnujícím jaderné zbraně, vesmírné závody, ozbrojené síly, výpočetní techniku a průmysl a v případě Sovětů i zemědělský pokrok.
Vojenství je pokryto třemi oblastmi - nukleární, která zabraňuje agresi proti vašemu národu; konvenční - která dává možnosti být agresivnější; námořní - posiluje shromažďování zpravodajských informací a schopnost invaze z moře, stejně jako lov nepřátelských strategických raketových ponorek.
Hráči nasazují špiony, aby se pokusili vyvolat převraty nebo je potlačit, a Sověty, aby infiltrovali a ukradli západní technologie. CIA bude mít plné ruce práce s ochranou těchto tajemství a udržováním pokročilých obchodních položek mimo dosah Sovětů.
A konečně je zde zpravodajská stopa - vysoká zpravodajská schopnost ze špionážních letadel U2, satelitů nebo ponorek dává větší možnost ovlivňovat události, jakmile vyjdou najevo, a reagovat rychleji než váš protivník.