Moře a Souš je hrou a současně hlavolamem. Hrajte za souš nebo moře (nebo za kartografa ve hře pro 3 hráče). Hráči střídavě umisťují po jedné destičce, aby společně vytvořili mapu. Vždy po tahu si doberou opět do dvou oboustranných šestiúhelníkových destiček obsahující pevniny a moře v různých kombinacích. Souš se snaží uzavírat oblasti pevniny a Moře vodní oblasti. Za každou dokončenou oblast získáte bod; za pevninu získáte bod za pevninu, za moře bod za moře. Některé destičky přináší bonusové body tomu, kdo dokončí oblast, ve které se nacházejí. Hráči se tedy mohou rozhodnout strategicky dokončit oblasti soupeřů, aby získali bonusové body. Jiné destičky umožňují hráčům zahrát ihned také svou druhou destičku nebo ukrást destičku jiného hráče - ale ne jeho poslední!
Hra končí, jakmile je umístěna poslední destička. Vyhrává hráč nebo tým s největším počtem bodů.
Základní hra Souš vs. moře je dostatečně jednoduchá pro lehké / rodinné hráče. Po odehrání základní hry si můžete na destičkách odemknout další možnosti bodování, které vám dodají překvapivou hloubku:
1. Bodování hor a korálů - skórujte za kumulativní řetězce spojených částí hor (pevnina) / korálů (moře).
2. Bodování karavan a lodí - bodování za karavany a lodě přidané k obchodním cestám na mapě a bodování každé obchodní cesty, na které máte většinu (více karavan boduje obchodní cestu na souši, více lodí na moři) na konci hry.
3. Orientační body - bonusové body, které můžete umístit na mapu, abyste přilákali ke spolupráci, nebo si za ně připsat body.
Můžete hrát proti sobě ve 2 hráčích nebo ve 4 hráčích v týmech s použitím základních pravidel a některé z dalších možností bodování. Hra pro 4 hráče využívá milníky, které jsou jediným prostředkem komunikace v týmu. Náročný režim pro 3 hráče využívá všechny dodatečné možnosti bodování v asymetričtější hře. Kartograf boduje spojováním horských a korálových úseků a všichni hráči soutěží o bonusové body a bodování obchodních cest.