Oblast mezi řekami Eufrat a Tigris bývá nazývána kolébkou civilizace. Stejnojmenná hra od Reinera Knizii pro změnu náleží do zlatého fondu moderních deskových her.
Hráči se posunou o tisíce let zpět zhruba do doby Mezopotámské říše. Každý z nich vede svoji dynastii do boje o moc a nadvládu nad bohatým územím. Uspěje jen ta dynastie, která pomocí svých vůdců (kněz, farmář, obchodník a král) podporuje rovnoměrně všechny čtyři odpovídající oblasti (náboženství, hospodářství, obchod a obyvatelstvo) reprezentované čtyřmi barvami (červená, modrá, zelená a černá).
Každý hráč si vezme čtyři vůdce jedné dynastie, dvě kartičky moru a nalosuje si 6 kartiček budov (chrám, farma, tržiště, osada), které umístí za svoji zástěnou. Když je hráč na tahu smí zahrát dvě akce. Typickou akcí je umístění kartičky nebo vůdce (ten lze i přemístit) na hrací plán.
Vždy na konci každého svého tahu si opět dolosuje kartičky do šesti. Za zástěnu si v průběhu hry také ukládá získané kostičky ve čtyřech barvách symbolizujících jednotlivé oblasti. Vyhrává hráč, který má na konci hry nejvíce kostiček ve své nejslabší barvě.
V oblasti se nachází několik základních chrámů (na každém z nich je umístěna speciální bílá kostička), kolem kterých začínají vznikat první vesnice (regiony). V okamžiku, kdy do osady umístí některý hráč svého vůdce, vzniká z osady království. Nejsnažší možností podpory oblasti je stavba budovy v regionu, kde se nachází hráčům vůdce daného typu, případně král, který slouží jako univerzální vůdce. Za každou postavenou budovu získává hráč kostičku v odpovídající barvě.
V regionu může být současně několik vůdců, ale nesmí být stejného typu. V opačném případě Pokud dochází k vnitřnímu konfliktu, který hráči ihned vyhodnotí pomocí kartiček zahraných ze zásoby za zástěnou. Vítěz získává jednu červenou kostičku, poražený musí svého vůdce z regionu odstranit.
Pokládáním kartiček je možné spojit také dvě království. Spojení s sebou většinou přináší jden nebo i více vnějších konfliktů, pomocí kterých může úspěšnější dynastie získat najednou i větší počet kostiček. Během vyhodnocení konfliktu se může spojené království opět rozpadnout na několik nezávislých částí. Pokud království vydrželo pohromadě a nacházejí se v něm dva nebo více chrámů s bílými kostičkami, smí si jednu z nich vzít hráč, jehož obchodník se v království nachází. Tato kostička na konci hry slouží jako žolík a umožňuje nahradit kostičku libovolné barvy.
Další zajímavou možností, jak zvýšit zisk kostiček určitého druhu, je stavba monumentu. Monument lze postavit na čtverec tvořený čtyřmi stejnými kartičkami. Je vždy společný pro dvě oblasti (barvy) a přináší hráči kostičky navíc za vůdce odpovídají jeho barvám. Ovšem takové království s jedním nebo i více monumenty je velmi lákavým cílem vnitřních i vnějších konfliktů.
Kartičku moru smí hráč položit na již položenou kartičku, čímž neutralizuje její význam a může takto třeba i odpojit soupeřovo vůdce od monumentu.
Hra končí, když na hracím plánu zbývá jen jedna nebo dvě bílé kostičky. Každý hráč si spočítá body (počet kostiček v nejslabší barvě hráče). V případě remízy rozhodují postupně druhá, třetí a čtvrtá nejsilnjší barva.
Eufrat a Tigris je hra, která si vystačí s jednoduchým hracím materiálem, ani pravidla s výjimkou vyhodnocování vnějších konfliktů nejsou složitá, přitom hra dává hráčům široké možnosti realizace zajímavých plánů.
Nové vydání jedné z nejúspěšnějších moderních her s sebou přináší navíc oboustranný herní plán a zbrusu novou variantu hry, ve které můžete postavit od každého druhu jednu budovu, která zdvojnásobuje zisk z přikládaných kartiček.