Hra možná některým připomene jednu z dřívějších her téhož autora - Titicacu. Ano, část herního principu nepochybně přebrala z podle mne nejlepší Corného hry. Sám autor se ale přílišnému srovnávání obou her oprávněně brání.
Scháníte hru, kterou vysvětlíte za 2 minuty, odehrajete ji i v pěti hráčích do půl hodiny a nebude úplně náhodná? Tohle všechno Gipsy King dokáže splnit.
Před hrou hráči sestaví z šestiúhelníků variabilní hrací plán ne nepodobný plánu ve hře Titicaca. Herní krajina je tvořena 15ti (očíslovanými) vodními plochami, které jsou obklopené zelenými loukami. Na louky kolem jezer budou postupně umisťovat hráči své maringotky. Začínáme pěkně od políčka jezera s číslem 1. Hráči hrají v daném pořadí, které se ale dynamicky mění. Hráč, který umístí maringotku na jedno z volných políček kolem políčka vody, si přesune svoji značku na konec. Pokud je hráč na řadě a nechce maringotku umístit, smí pasovat a podrží si aktuální pozici do dalšího kola. To začne až v okamžiku, kdy jsou zabrána všechna políčka sousedící s políčkem jezera. První část hry končí, když jsou obsazené všechny louky.
Při popisu hodnocení se nám opět vybaví Titicaca. Každý řetěz sousedících maringotek jedné barvy se vyhodnocuje tak, že za první maringotku má hráč 1 bod, za druhou 2 body, atd. Např. za skupinku pěti žlutých maringotek obdrží žlutý 15 (1+2+3+4+5) bodů. Kromě přímých bodů za maringotky jsou uděleny ještě další body za ryby, které se nacházejí v jezerech. Tyto body získají hráči, kteří mají na březích jezera nejvíce svých maringotek.
Pozor, ale tím hra nekončí. Vše se odehraje ještě jednou, tentokrát hráči budou seřazeni v opačném pořadí než na začátku hry a jezera se budou obklopovat maringotkami v opačném pořadí, tj. začnou políčkem s číslem 15. Oproti první části hry mohou hráči navíc 2x umístit na políčko místo jedné hned dvě své maringotky a zvýšit tak počet maringotek v této skupince i své šance na bonusové body za ryby.
Hodnocení
Gipsy King má pěknou grafiku a příjemný dřevěný materiál. Krátká herní doba, jednoduchá pravidla, variabilní počet hráčů, možnost hry s dětmi - a to vše v jedné krabici. Také absenci náhody většina hráčů spíše ocení. Hra nemá ambice stát se strategickým hitem, ale dobře se uchytí v rodinách i klubech (tam může navíc zpříjemnit čekání na opozdilce před nějakou náročnější hrou).