Jak by se vám líbil život vazala císaře někdy kolem roku 1000 n.l. v Číně? Právě tam se v roli jednoho z mnoha knížat a vaším jediným úkolem je rozvíjet úspěšně svoji provincii, starat se o lid v ní a především včas odvádět daně císařovi, předcházet nemocem a hladomoru. Aby jste se ctí obstáli ve zkoušce, musíte přestát útrapy celého čínského roku draka, tj. 12 našich let.
Brzy zjistíte, že jste přijali nelehký úkol. Po prvních dvou letech, kdy vám přálo štěstí, se na vás žene jedna útrapa za druhou. Nejdřív zaplatit daně, pak zas hrozí hladomor, je potřeba naverbovat nějaké vojáky do císařské armády. Mimochodem, už zase není dost místa pro nové pomocníky a navíc právě vypukla nemoc. Možná to nové místo není zas tak potřeba...
Ano Rok Draka je depresivní hra, alespoň první partie, než se trochu dostanete do hry a naučíte se lépe vládnout provincii, končívají neslavně. Přesto se vám hra snadno dostane pod kůži a chcete hned hrát další partii, protože tentokrát už určitě víte, jak na to. Jenže ouha, každá partie je jiná, protože sice vás čekají stále stejné pohromy, ale jejich pokaždé je pokaždé jiné.
Jak samotná hra funguje? Na hrací desce jsou dva ukazatele skóre. Ten vnější na body a vnitřní na iniciativu, která určuje pořadí hráčů v kole. Kolo spočívá v odehrání jedné z množných akcí a zahrání jedné karty osobnosti. Hráči si mohou zvolit i akci, kterou již zahrál některý ze soupeřů, ale v takovém případě za ni musí zaplatit do banku peníze. Dle zahrané karty osobnosti si hráči zvolí kartičku osobnosti, kterou vyloží a poté posunou svůj žeton na vnitřním ukazateli dopředu dle "iniciativy" osobnosti na zvolené kartičce. Silnější osobnost obvykle znamená menší posun.
Vyložené osobnosti zvyšují účinek některých akcí (např. farmář zvýší výnos rýže), případně se brání dopadu událostí (např. léčitel vyléčí nemocné). Každou vyloženou kartičku osobnosti musíme umístit do jedné z budov. Do budovy se vejde nejvýše tolik postav, kolik má budova pater. Hráči tedy nesmí zapomínat ani na rozšiřování a stavění nových budov.
Na konci každého kola se vyhodnotí kartička události a poté hráči získávají vítězné body za budovy, získaná privilegia a gejši. Po dvanácti letech se ještě ohodnotí osobnosti, které se podařilo udržet na živu a přidají se navíc body za každého mnicha.
Hodnocení
Rok draka po grafické stránce neoslní, drží se obvyklého standardu značky Alea. Samotná hra je svižná a doslova láká k vyzkoušení různých strategií. Je zajímavá v libovolném počtu hráčů a určitě se hned tak neohraje. Pokud vám nevadí poněkud depresivní téma, vřele doporučuji vyzkoušet si život ve středověké Číně na vlastní kůži.