18.století, severozápadní Anglie. Středověk zvolna končí a průmyslová revoluce právě začíná svět měnit do podoby, jak ho známe dnes. Vítejte na hrabství Lancashire. Díky anglickým vynálezcům (Samuel Crompton, Richard Arkwright, James Watt), kteří umožnili průmyslové zpracování bavlny, se Lancashire stává největším střediskem bavlnářského průmyslu. To s sebou samozřejmě nese rostoucí spotřebu uhlí a železa, nutnost budování přístavů, loděnic, plavebních kanálů a později také prvních železnic.
Martin Wallace vám století páry přináší až do obýváku. Pojďte využít dědictví po bohatém strýčkovi a investujte prostředky do budování dolů, stavby železáren a textilních manufaktur.
Hra je rozdělena na dvě epochy. Období vodních kanálů a dobu železnic. Každá epocha končí bodováním, při kterém se hráčům započtou body za použité (otočené) budovy a dopravní spojnice měst. Na konci prvního období se z hracího plánu odstraní všechny kanály a budovy základní úrovně. Zcela nezávisle na bodech je vyřešen příjem. Každá budova má na rubové straně kromě bodové hodnoty také příjem. Při otočení budovy si hráč posune ukazatel příjmu o odpovídající počet polí a navýší tak svůj příjem. Během hry si lze vzít též půjčku, kterou hráč uhradí naopak snížením příjmu. Otočení budov nastává u dolů a železáren automaticky po spotřebování surovin, které se na budovu umístí v okamžiku její stavby. Na otočení přádelen a přístavů je třeba ztratit akci prodej bavlny. Zpracovanou bavlnu z přádelen lze prodat do přístavu (otočí se obě budovy) nebo na vzdáleném trhu.
V obou epochách probíhá 8 kol, během nichž hráči provádí po dvou akcích (výjimka 1.kolo). Současně s akcí vždy zahrají jednu z karet v ruce. Zahraná karta je důležitá jen při stavbě budovy. V tomto případě musí hráč buď odhodit kartu města, ve kterém chce budovu stavět, nebo kartu odpovídající stavěné budově. Ve druhém případě navíc smí stavět jen ve městě, kam má přístup z jiného města, ve kterém již má postavenou budovu. V prvním období hráči smí mít nejvýše jednu budovu v každém městě. Během druhých čtyř kol epochy si již hráči karty nedobírají, takže si musí dobře naplánovat, které karty si nechat a na co je použít.
V období železnic již nelze stavět budovy základní úrovně. Hráči nepostavené budovy nezahazují automaticky, ale musí se jich zbavit pomocí akce výzkum. Ta umožňuje zahodit dvě budovy nejnižší úrovně (libovolného druhu). Naopak z pochopitelných důvodů vzrůstá spotřeba uhlí (např. každá železniční trať spotřebuje jedno při stavbě).
Pořadí hráčů pro následující kolo je vždy sestaveno znovu dle aktuálních výdajů (stavba není zadarmo). Začíná vždy největší šetřílek. Tento mechanismus umožňuje mimo jiné přichystat si "dvojtahy", tj. situace, kdy hráč hraje jedno kolo jako poslední a následující naopak zahajuje.
Hodnocení
Brass obsahuje svěží a zajímavé herní mechanismy. Autor šikovně skloubil to nejlepší ze své nejznámější hry Age of Steam s několika novými nápady a výsledkem je výborná náročná strategická hra, která vás nejspíše hned tak neomrzí. Na rozdíl od AoS je grafika i herní materiál (bohužel s výjimkou peněz) na velmi dobré úrovni. Nezbývá než doufat, že firmě Warfrog brzy dojdou umělohmotná kolečka, kterými ve svých hrách stále nahrazují peníze.
Málokterá hra je ideální a také Brass má své drobné mušky. Vzhledem k možnosti postavit dvě tratě najednou jsou body, které hráči získávají za železnice, ve srovnání s body za budovy trochu nadhodnocené. Hru pravděpodobně nelze vyhrát bez půjčky, naopak se vyplatí půjčit si co nejvíce a několikrát :-).