Orléans Stories jsou založeny na mechanismu pořizování žetonů pracovníků do svého pytlíku známém ze hry Orléans. Zde jsou tyto mechanismy byly dále rozvinuty do příběhu, ve kterém hráči procházejí různými epochami a čelí různým výzvám. Místo soustředění se na město Orléans a obchodu s okolními vesnicemi se hra zabývá osidlováním údolí Loiry. Hráči musí věnovat hospodářství a řemeslu, zakládat vesnice a stavět pevnosti a kostely. Zažijí časy prosperity a úspěchu, ale také zlé časy, kdy musí musí vzdorovat hladu a moru, bojovat o svou zemi a možná i dobýt cizí území, aby ochránili životy svých osadníků. Nakonec však zavládne všude klid a mír.
Hra obsahuje dva příběhy: První království a Královská přízeň.
První království je epický příběh, který překlenuje osm takzvaných období, a každá éra má odlišné podmínky a důrazy. Někdy se u vás usadí rytíři, s jejichž pomocí dokážete dobýt cizí území, jindy hrozí, že pokud všichni nebudou spolupracovat na vývoji léku, zdecimuje obyvatelstvo mor.
Královská přízeň je kratší, jednodušší a vhodnější jako úvod do hry. Každá éra trvá pouhých pět let, během kterých musí být splněny určité úkoly a ti, kteří tak neučiní, nemilosrdně vypadnou. Hrozba předčasného konce dodává hře šťávu. Všechny úkoly jsou ale splnitelné, takže (obvykle) všichni hráči zažívají konec páté éry. Teprve v této chvíli představí hráči dosažené úspěchy (velikost území, postavené budovy, získané zboží a mince) na královském hradě (a obdrží za ně vítězné body).
Různé éry ovlivňují parametry hry i pravidla hry a vytvářejí nové strategické možnosti. To je výzvou pro hráče, aby se neustále přizpůsobovali aktuálním podmínkám, což vám dává dojem, že prožíváte příběh. Na rozdíl od systému legasy her, v Orléans Stories si můžete příběhy vychutnávat opakovaně.