Imperial 2030 je velmi zábavná a zajímavá hra obsahující v takřka dokonalé symbióze prvky finanční, válečné i diplomatické. Nadnárodní investoři se snaží získat co největší politický vliv ve světě v blízké budoucnosti, kdy dominuje šest světových velmocí - Amerika, Evropa, Rusko, Čína, Indie a Brazílie.
Letmý pohled na hrací plán by spolu s časovým umístěním hry mohl snadno vést k myšlence, že se jedná o modifikaci Diplomacie nebo jiné válečné hry. Skutečně, k čemu by jinak ve hře byly děla a křižníky? Herní materiál typický právě pro Diplomacii.
Zdání ale tentokrát klame. Kupodivu nejblíže má hra ke zcela mírumilovné sérii železničních her 18XX. Stejně jako ve zmíněné sérii her, také zde jde především o byznys. Pochopitelně hráči nestaví tratě a nebojují o vliv v železničních společnostech, ale zbrojí, aby udrželi své území pod kontrolou, případně ještě nějakou tu zemičku obsadili. Především se ale snaží získat a udržet rozhodující vliv v těch mocnostech, kterým se zrovna daří.
Ano, základním prvkem hry je to, že nehrají hráči, ale jednotlivé již zmíněné státy. Když je stát na tahu, provádí jeho tah hráč, který má aktuálně nejvíce "akcií" daného státu. Může se tedy stát, že některý z hráčů řídí více zemí, a jiný třeba alespoň dočasně nemá pod kontrolou žádnou mocnost. To ale přesto nemusí znamenat, že je na tom nutně špatně. Může mít jen investice rozložené do více zemí, aby pokryl rizika.
Když je stát na tahu, jedna z akcí, kterou hráč může zvolit je výplata dividend. Všichni "akcionáři" státu obdrží odpovídající sumu. Současně má jeden z hráčů právo koupit jeden volný balíček akcií jednoho ze států a poté toto právo přechází na jeho souseda (ten je využije až při následující výplatě dividend). Aby bylo možné akci výplata dividend provést, musí být ve státní kase dost peněz (žádné zadlužování států se nekoná). Peníze přitečou primárně nákupem akcií. Čím je stát na mezinárodním poli úspěšnější, tím větší je šance, že si někdo jeho akcie kupí. Na druhou stranu příliš úspěšný stát znamená pro vlastníka majority akcií velkou šanci na výhru a pro to mají soupeři zřídka pochopení. Většinou následuje společný útok zbylých mocností. Ne vždy je však odvetné opatření provedeno s dostatečným předstihem.
Nabídka akcí, které má momentální vůdce státu k dispozici je široká. Může vyprodukovat jednotky, přeskupovat jednotky včetně boje s nepřítelem, nakupovat jednotky, ohodnotit stát a získat pro něj vítězné body, vyplatit dividendy, stavět továrny.
Hra končí v momentě, kdy bodová hodnota akcií některého ze států dosáhne maxima. Součet hodnoty všech akcií v držení hráče pak tvoří jeho celkový výsledek.