Hra je založena na legendě z 16. století o pražském Golemovi, kterého rabín Loew oživil z hliněné sochy, aby chránilo svůj lid. Ve hře se hráči ujmou role rabínů, kteří vytvoří tyto mocné tvory, kteří se budou pod kontrolou studentů pohybovat po pražských čtvrtích. Buďte opatrní, protože pokud se golem stane příliš mocným, zničí vše, co na své cestě potká. Hráči mohou své golemy také zabíjet, aby získali bonusy nebo zabránili tomu, aby se staly neovladatelnými.
Hráči také vytvářejí mocné artefakty a získávají znalosti sbíráním starobylých knih. Velmi povedený je způsob volby akcí do určité míry připomínající hru Grandhotel Austria. Hráči si volí akci tím, že z příslušného žlábku Synagogy vezmou jednu z kuliček (vždy na začátku kola se kuličky vhodí do Synagogy a náhodně se zakutálí do žlábků u jednotlivých akcí). Jejich počet ovlivňuje zisk z akce a barva umožňuje posouvat učedníky dopředu a případně zisk bonusu na konci kola. Kulička získané za obě jejich pomocí provedené akce hráči umisťují na svoji desku (symbolizijí šémy) a za správnou barevnou kombinaci jste odměněni přízní jedné z pražských postav.
Bodování na konci hry je tvořeno především součtem bodů za tři oblasti, kterým se ve hře můžete věnovat. Body za oblast tvoří vždy součin získaných vylepšení a věcí specifických pro danou oblast (druhů knížek, počtu golemů, vytvořených artefaktů).
Golem je vydařená hra se zajímavými dobře propojenými mechanismy. Jedinou nevýhodou hry je přílišná délka tahů. Zejména ke konci partie může dojít k řetězení akcí (provedením jedné akce lze spustit hned několik dalších akcí).